Fontys Hogeschool Venlo is de eerste LPI Approved Academic Partner in Nederland

Gezamelijk persbericht van LPI Central Europe en Fontys Venlo, Hogeschool Techniek en Bedrijfsmanagement, 8 juli 2008

(Kassel, Duitsland, en Venlo, Nederland, 8 juli 2008): Het Linux Professional Institute (LPI), de wereldwijd toonaangevende Linux*-certificeringsinstantie (http://www.lpi.org), en de Fontys Hogeschool Techniek en Bedrijfsmanagement in Venlo (http://www.fontys.de) zijn tot een academische samenwerking overgegaan. Daarmee is de Hogeschool de eerste officiële „LPI Approved Academic Partner“ in Nederland. De samenwerking maakt het de studenten in Venlo per direct mogelijk, de LPI-toetsingen rechtstreeks aan de Hogeschool af te leggen tegen een aanzienlijk gunstigere prijs, waarbij terug gegrepen kan worden op LPI-studiedata.

Volgens Cees van Tilborg, teamleider van de betreffende studierichting, tonen veel bedrijven in de ICT-branche interesse voor de in de industrie erkende IT-certificaten en informeren naar deze certificaten bij de afgestudeerden binnen deze studierichting. De Hogeschool wil beter tegemoet kunnen komen aan deze vraag door samenwerkingsverbanden zoals deze met de LPI overeengekomen. Bij de vierjarige studie „Bachelor ICT“ ligt het accent op Software Engineering. Circa 180 van de in totaal 2100 studenten in Venlo staan voor deze studierichting ingeschreven. Mw. Julia Stoll, docente Software Engineering, zei over het nieuwe samenwerkingsverband: „Onze studenten krijgen o.a. uitgebreid les in de toepassing en verdere ontwikkeling van Open Source Software. Daartoe behoort eveneens het besturingssysteem Linux. Daarom is het erg positief, dat onze studenten nog meer toegang hebben tot de los van de distributie staande certificeringen van het LPI en we hen zo een veel gevraagd certificaat kunnen aanbieden. De bedrijven, waarmee we door stages en afstudeeropdrachten veel contact hebben, werken met gecertificeerde processen en letten er dus sterk op. Het LPI-certificaat is breed erkend.“

De LPI-toetsingen zullen een nuttig bestanddeel gaan vormen van de al bestaande studiestructuur en worden verweven met de lessen in Linux. Alle studenten in semester drie nemen deel aan een Linux-cursus, waarin basiskennis in de administratie worden bijgebracht. In juli vindt de eerste toetsing voor LPI 101 plaats, een verdere uitbreiding van het aanbod is al gepland.

Het academisch Partnerprogramma LPI is binnen het Duitse studielandschap intussen al een vast bestanddeel met meer dan 40 deelnemende instituten, waardoor een nog grotere toegankelijkheid tot de wereldwijd erkende LPI-toetsingen binnen het onderwijs mogelijk wordt. Verdere informatie m.b.t. dit programma zijn te vinden in het internet onder het navolgende adres:
www.lpice.eu/LPI-AAP-programma.16.0.html

Meer over Fontys Hogescholen:
Fontys Hogescholen is een bekende naam op het vlak van beroepsopleidingen, niet alleen in Nederland, maar ook op velerlei terreinen van de grensoverschrijdende arbeidsmarkt, met name binnen  Europa. Fontys is het op één na grootste instituut voor beroepsstudies in Nederland. Studenten krijgen er bijzonder aantrekkelijke studieplaatsen in een internationale context aangeboden. Binnen het Fontys-geheel vormt de Hogeschool in Venlo de internationale campus. Binnen de vakgebieden economie en techniek zijn er behalve de Nederlandstalige ook Engels- en Duitstalige richtingen. Het onderwijs vindt plaats binnen de vertrouwde en persoonlijke omgeving van de Fontys Hogeschool in Venlo. Met name de relatie tot de praktijk staat centraal. Stages en praktijk-gerelateerde opdrachten zorgen ervoor, dat studenten na hun afstuderen binnen korte tijd als volwaardige en vakkundige kracht in een bedrijf of andere organisatie mee kunnen functioneren.

Meer over Linux Professional Institute:
Het Linux Professional Institute (LPI) ontwikkelt professionele certificeringen voor het besturingssysteem Linux, los van de makers van de software en los van scholingsinstituten en werd anno 1999 door het Linux-geheel opgericht. LPCI-1 heeft zich ontwikkeld tot een kwalificatienorm voor beheerders en systeemingenieurs binnen het Linux-geheel. Het LPI heeft over de gehele wereld sinds de invoering van de LPI-certificering meer dan 180.000 toetsingen en meer dan 56.000 certificeringen opgeleverd. Het gefaseerde toetsingsprogramma wordt wereldwijd beheerd door de toetsingscentra van Pearson VUE Prometric. De financiële hoofdsponsors van het LPI zijn de Platin-sponsoren IBM, Linux Journal, Linux Magazine, Novell, SGI en TurboLinux alsmede de Gold-sponsoren Hewlett-Packard en IDG.

Contactinformatie:

Telefax: +49 561 80700-20
info(at)lpice.eu
www.lpice.eu

* Linux is een geregistreerd handelsmerk van Linus Torvalds.